Il museu dal Mataiûr, inte cjase Gorcova dal paîs di Masseris, al mostre i aspiets de vite di ogni dì intai paîs da pît dal Mataiûr.
Lis stanziis dal museu a son stadis metudis a disposizion dal paron di cumò, Silvano Cudrig, che al è nassût e al è a stâ in Belgjiche; so pari al jere di Masseris e sô mari di Idrie (Idrija – Slovenie).
La cjase, che une volte e jere de famee Cendou – Gorcovi (Gor tih), al è un esempli preziôs di architeture rurâl – popolâr, tipiche e ben conservade.
Al è un lûc tant grant e curât (tancj puiûi, colonis …) e al mostre lis formis plui ”sioris” dal patrimoni edilizi residenziâl, che chenti nol jere mai de nobiltât, ma di fameis che a vevin cjapât, par variis vicendis, une posizion sociâl impuartante inte comunitât, par altri cence distacâsi dal rest dal paîs.
Al è stât restaurât dopo dal taramot dal 1976 cu la leç regjonâl 30/1977 che e previodeve di recuperâ e di valorizâ il patrimoni storic, artistic e ambientâl.
La ultime famee che e à vivût te cjase Gorcova e je stade chê di Giorgio Cendou, muart intal 1995 a 43 agns. Tornât dal Brasîl cun femine, fîs e nevôt dopo dai agns 80′ al à vivût prin a Cividât cui siei e po i ultins agns de sô vite a Masseris.
La racuelte e je stade fate in graciis de colaborazion dal Comun di Savogne e di Luisa Battistig Bazielnova.
Jentrant intal “toblât”, in dì di vuê “Museu dal Mataiûr”, tacant di çampe e par ordin si puedin viodi chestis esposizions: